מאמר: ההבדל בין מנוע 2 פעימות ל-4 פעימות
אז מה זה בכלל פעימה?
בכל סוג של מנוע מתרחשת פעולת יניקה של אויר (או אוויר ודלק במקרה של קרבורטור), דחיסה שלו, הצתה או הזרקה והצתה ופעולת העבודה, ולבסוף פעולת הפליטה של הגאזים השרופים.
במנוע 4 פעימות כשהבוכנה יורדת למטה מתרחשת פעולת היניקה
כשהיא עולה למעלה מתרחשת פעולת הדחיסה
כשהיא שוב יורדת פעולת העבודה
ולבסוף כשהיא שוב עולה פעולת הפליטה
בכל עליה וירידה של הבוכנה המנוע מסתובב סיבוב אחד שלם
מה שיוצא שאת פעולת העבודה שהיא הפעולה שבה המנוע מפיק כוח מקבלים רק פעם אחת בכל 2 סיבובים של המנוע!!!
מנוע 2 פעימות חייב לעשות גם את כל הפעולות רק שבגלל המבנה שלו (ואני לא יכנס למבנה כי זה כבר מסובך להסביר פה) פעולת העבודה מתרחשת אצלו כל סיבוב אחד של המנוע
כאן פעולות יניקה ודחיסה נוצרות ביחד בזמן שהבוכנה עולה
ופעולות עבודה ופליטה נוצרות ביחד בזמן שהבוכנה יורדת
בגלל שמנוע 2 פעימות מקבל פעולת עבודה כל סיבוב לאומת 2 סיבובים במנוע 4 פעימות, מנוע ה-2 פעימות יותר חזק ויותר זריז ממנוע 4 פעימות בעל אותו נפח מנוע
במנוע 4 פעימות יש שסתומים שתפקידם הוא לפתוח ולסגור את פתחי היניקה והפליטה בזמן קבוע מראש ועל זה אחראית רצועת התזמון
כמו כן יש את מערכת השימון הסגורה שכוללת אגן שמן משאבת שמן ומסנן שמן
כל החלקים האלה לא נמצאים במנוע 2 פעימות ועל כן הוא יותר אמין ובעל פחות תקלות
אבל כאן נגמרים היתרונות של מנוע ה-2 פעימות ומכאן והלאה יש הרבה חסרונות
בגלל שמנוע ה-2 פעימות הוא חזק וזריז הוא גם מחזיק מעמד פחות זמן מבחינת שעות עבודה
אם סתם לדוגמא מנוע 4 פעימות יכול להחזיק 10.000 שעות עבודה עד לשיפוץ, מנוע 2 פעימות יחזיק כ-6000 שעות עד שידרש שיפוץ מקיף לכל המנוע
בגלל שלמנוע 2 פעימות אין מערכת שימון סגורה ובכל זאת הוא זקוק לשימון, יחד עם הדלק אנחנו מערבבים שמן
ובגלל צורת ומבנה המנוע הדלק והשמן קודם כל נכנסים למקומות שדורשים שימון ורק אחרי זה הם נכנסים לחלל השריפה ונשרפים
בגלל היעדר שסתומים המנוע גם לא שורף טוב את הדלק וחלק קטן מהדלק יוצא דרך האגזוז לאוויר החופשי
ובגלל שריפת השמן והדלק הלא שרוף נוצר זיהום אוויר וזה חיסרון מאוד משמעותי שבגללו יש מדינות שכבר אוסרות את השימוש בסוג זה של מנוע
בגלל שהמנוע הזה עושה פעולת עבודה כל סיבוב הוא גם נוטה יותר להתחמם
עוד חסרון מאוד בולט של המנוע זה הרעש
כל בעל מנוע 2 פעימות יכול להעיד שהרעש הוא כמעט בלתי נסבל ושבטורים גבוהים ממש אי אפשר לדבר אחד עם השני אלא רק בצעקות
דלק:
נושא כואב בכיס לכל בעל רכב משאית אופנוע סירה או כל כלי ממונע
בגלל צורת ומבנה המנוע 2 פעימות הוא ידוע כזללן של דלק
אבל כאן אני בא לתקן טעות נפוצה
רוב האנשים חושבים שהבדל הצריכה בין 4 פעימות ל-2 פעימות הוא 50%
זאת טעות מאוד נפוצה וההבדל הוא לא כזה גדול ולמעשה ההבדל עומד על כ-25% עד 30% ואני יסביר למה
כמו שכבר כתבתי למעלה שבמנועים 2 ו-4 פעימות שזהים בנפח מנוע ה-2 פעימות יהיה חזק יותר
עכשיו אם ניקח 2 מנועים בעלי הספק 90 כוח סוס מן הסתם מנוע ה-2 פעימות יהיה בעל נפח קטן יותר מה שאומר שבכל פעולת יניקה הוא לוקח פחות דלק ממנוע ה-4 פעימות
אבלללללללללל
בגלל שבכל סיבוב של המנוע מתבצעת אצלו פעולת יניקה לאומת כל 2 סיבובים במנוע 4 פעימות, הוא יצרוך יותר דלק בזמן שבשתי המנועים הסל"ד יהיה זהה
אני יודע שזה קצת מסובך אבל תקראו לאט ותנסו להבין למה התכוונתי
טיפולים:
במנוע 4 פעימות יש צורך בהחלפת שמן, פילטר שמן, פלאגים(מצתים), רצועת תזמון
במנוע 2 פעימות רק פלאגים
שאלת מליון הדולר:
איזה מנוע עדיף?
העולם הולך וצועד עם הטכנולוגיה ובד בבד גם עם איכות הסביבה
מנוע 2 פעימות הוא מנוע עם טכנולוגיה מאוד מיושנת והוא גם מאוד מזהם את האוויר והיום גם אומרים שהוא יוצר זיהום של רעש
נכון שהוא אמין בגלל הפשטות שלו אבל עם הטכנולוגיה של היום גם מנועי ה-4 פעימות אמינים בתנאי שהם עוברים את הטיפולים הנדרשים
לפי מה שקבע היצרן
לכן היום נוטים יותר לעבור למנועי 4 פעימות
https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj0gfDTru7NAhVBXBQKHcCpDuEQtwIIMTAD&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DNe4zo2F-VOc&usg=AFQjCNF9jWNYsiZ2bg5iOnEO6kvL5ns7Pw