מגוון הריגים והאפשרויות להצגת מערך הקרסים והפתיונות בדייג חופי הינו רחב ועשיר.
ישנם ריגים מסורתיים ונפוצים שכולנו מכירים הנחלקים למעל ו/או מתחת למשקולת ולרוב יבוצעו בעזרת לולאות וסביבלים.
קרסים מעל המשקולת
הבעיה העיקרית בריג ממנו יוצאים מספר תלאים/בניות של קרסים ופתיונות היא שאין לו מבנה אחיד וחלוקת הכובד מפוזרת
ונחלקת בין המשקולת לבין הפתיונות הסופגים התנגדות גדולה יותר באוויר.
להטלת מערך שכזה ובמיוחד בעת הטלה חזקה להשגת מרחק מקסימלי ישנם חסרונות רבים:
הקטנת מרחק הזריקה.
פיתול, סיבוב והסתבכות מערך הריג.
תזוזת הפתיון על הקרס ואף התפרקותו לחלוטין.
פגיעה לא אחידה במים שעלולה לפגום בהצגת הפתיון.
קרס מתחת למשקולת
בניגוד לפתיון מעל המשקולת שבעת ההטלה המשקולת גוררת את המוביל יחד עם המערך, בקרס מתחת למשקולת
הפתיון משתרך כזנב
חיבור תלאי עם קרס מתחת למשקולת יוצר 2 נקודות משקל במערך ההטלה, המשקל העיקרי כמובן הוא של המשקולת
והפתיון הוא המישני.
חסרונות:
המרחק בין שניהם מוגבל ליכולת שלכם להוציא הטלה מבלי להסתבך עוד על הקרקע.
התנגדות גבוהה באוויר שתפגום במרחק ההטלה בצורה משמעותית.
הטלת otg עלולה לגרום לנעיצת הקרס ואינה רצויה כלל.
סיכוי גבוה להסתבכות באוויר של הפתיון עם המוביל.
הגבלה לתלאי קצר מוותרת על אפשרות שחייה חופשית של הפתיון בזרמים ומוגבלת לאזור הנחיתה בקרקעית.
סביבל T, נועלי כבל (סופיות) / שרוולי לחיצה
דייגים רבים שדרגו את השימוש בלולאות לקשירת הקרסים בריג, והחליפו אותם בסביבל T (נקרא גם סביבל שלישייה או 3way).
בנוסף לבעיית ההסתבכות והקושי בשחרור פלונטר בין הבניות לסביבלים, ישנו חסרון נוסף שהינו שימוש בקשרים רבים לחיבור כל סביבל.
קשר הינו נקודת החולשה בחוט ולרוב יהווה את נקודת הכשל במאבק עם דג עיקש וחזק.
השימוש בסביבל T מחייב קשירות רבות ובניית ריג "בחלקים" מעל ומתחת לסביבל.
דרך נוספת לבניית ריגים ובניות העשויים מכבלי פלדה הינה שימוש ב crimps - נועלי כבל / שרוולי לחיצה שמהווים פתרון
יעיל מהיר וטוב לקיבוע האביזרים בגוף הריג כמו סביבלים חרוזים סיכות וקרסים.
הנוחות והיעילות אומצו גם לריגים מחוטי מונו כתחליף לשימוש בלולאות, ואת מקומם תפסו סביבל רגיל או סביבל סיכה המאפשרים
החלפה מהירה של קרסים ובניות בהתאם למצב הים ודג המטרה.
הבעיה היא שחוטי מונו (ניילון) ואביזרי נעילה מתכתיים הינם "שידוך" גרוע.
לחיצה הדוקה מידי פוצעת ומחלישה את החוט,
לחיצה רפויה מידי תגרום לתזוזה ופציעה עד כדי קריעה בעת מאבק עם דג שיגרור את הסביבל יחד עם האביזר.
לחץ אוויר בהטלה והשפעתו על הפתיון
בעת השימוש בריגים שונים ובמיוחד אלו המוגדרים כ clipped down או clipped up, הפתיון נדחף ע"י לחץ האוויר בעת ההטלה.
במקרה של clipped up הקרס והתלאי מהודקים לחלקו העליון של הריג ולחץ האוויר בהטלה ידחוף את הפתיון
לתוך גוף הקרס.
המצב בעייתי יותר בריג clipped down בו הקרס והתלאי מהודקים לחלקו התחתון של הריג ולחץ האוויר בהטלה יגרום לפתיון להידחף במעלה התלאי ולהשאיר את הקרס חשופה יותר, ולפגום בהצגת הפתיון.
הפתרונות.
על מנת לבנות ריגים בצורה שתפחית ואף תבטל את החסרונות שנסקרו לעיל, ישנם מספר אביזרים
שישדרגו את הריג בפרט ואת חוויית הדייג בכלל.
באופן כללי נוכל להגדיר את הריגים שלנו כ - clipped trace rig שהינם בעצם ריגים בהם מערך
התלאים "נאסף" ונתפס באמצעות אביזרים שונים לגוף הריג,
ולאחר נחיתתו במים המערך חוזר לצורת ההצגה הראוייה של הפתיונות.
בצורה זו הריג הינו אוירודינאמי, התנגדות האוויר קטנה יותר ולכן נשפר את מרחק ההטלה.
הסיכוי להסתבכות התלאים במהלך מעופם נמוכה עד אפסית, ונקודת הכניסה האחידה למים
מקטינה את הפגיעה בפתיון.
סקירת האביזרים
imp (אימפ) ,ו- impact shield (אימפקט שילד) =


אביזרים המורכבים בקצה התחתון של הריג מייד מעל המשקולת
ומשמשים כתפס לקרס עם הפתיון ובכך מצמידים את התלאי/ם למערך אחיד על הריג.
בזמן הפגיעה במים האביזר משחרר את הקרס, והפתיון מוצג כנדרש.
לפתיונות כבדים ושימוש בקרסים גדולות במיוחד, מומלץ להשתמש באימפקט שילד (impact shield)
המבטיח 99% הצלחה בפעולתו.
סרטוני הדרכה
ריג "מפל" שימוש ב - cascade swivel
מה קורה אם נרצה להשתמש ב - 2 קרסים מעל המשקולת ועדיין לאגד ולאסוף אותם לגוף הריג
על מנת להשיג מערך אווירודינאמי ?
לשם כך נועד ה - cascade swivel פטנט מוגן של חברת breakaway
חזק וקל לשימוש, ננעל למקום ע"י חרוז ונעל כבל, ניתן להצר מעט את העין ע"פ הצורך כדי לאבטח את האביזר במידה ומשתמשים בחרוז קטן.
בשימוש עם קרסים גדולות ניתן להוסיף מתחת לסביבל קשר סטופר, שרוול סיליקוני או קפיץ ייעודי.

relay clip-

תפס פלסטי חסר מנגנון שחרור כמו קודמיו, אולם מבטיח שחרור הקרס לאחר הפגיעה במים
בעת הרפיון שנוצר במערך הריג לאחר נחיתתו.
התפס ניתן להרכבה דו צדדית- בחלק העליון ו/או בחלק התחתון של הריג.
במידה ונמקמו בחלק העליון, התלאי מתחתיו ייאסף כלפי מעלה והקרס תעוגן באביזר.
במידה ונחברו בחלק התחתון, יש להפוך את האביזר כך שהתלאי שיוצא מעליו ייאסף אליו והקרס תעוגן בו כנדרש,
במקרה כזה (עיגון תחתון) אין צורך להשתמש באימפקט שילד.
שימוש מעניין נוסך הוא שילוב של relay clip ן- impact shield להשגת תלאי ארוך במיוחד,
במקרה כזה מעל המשקולת נמקם את האימפקט שילד ומעליו בסיס ליציאת התלאי (סביבל מעוגן עם חרוזים),
התלאי שיוצא מהסביבל יעלה לקצהו העליון של הריג, שם נתלה אותו על ה- relay clip ונחזיר חזרה
עד למטה בכדי לעגן את הקרס באימפקט שילד.
התוצאה היא תלאי ארוך שאין שום דרך להשיגו מלבד השיטה הזאת ומאפשר שחייה חופשית
של הפתיון שלנו, רחוק מאד מהמשקולת.
swivel tees-

את השימוש המסורבל בסביבל 3way ניתן להחליף באמצעות פטנט ייחודי זה
שמולבש על גוף הריג וחוסך את הסיכון בקריעת הקשרים והסתבכויות מיותרות של הריג.
adjustable crimps-

כאמור שימוש בנועלי כבל מתכתיים אינם מומלצים לשימוש עם חוטי מונו
ולכן ניעזר בנועלים מבודדים שיסייעו בהרכבת כל האבזור שצויין לעיל.
מעבר לשמירה על חוטי הניילון, לנועלי כבל ייחודיים אלו יתרון נוסף בכך שהינם
ניתנים להתאמה ושינוי ע"י הזזתם לאורך הריג על מנת להתאים את המרחקים הרצויים בין התלאים לבין האביזרים.
במהלך הדייג ייתכן ונרצה להחליף לחדש או לשנות את התלאים והקרסים והסיכוי לקשור בדיוק במידה קבועה
הוא נמוך, על כן שינוי מיקום נועלי הכבל הינו חשוב ונוח ובעיקר בטוח.
על מנת לנעול ולהדק אותם מומלץ להשתמש בכלי הלחיצה breakaway crimp tool
שמאפשר הידוק מידתי בצורה מושלמת.
