בוקר טוב
בעקבות שיחה עם רפי לגבי פקודת הדיג ,האיסור והסמכות עלו הסעיפים המצורפים מטה.
חוק כמו חוק טומן בחובו פתח לפרשנות ( מעטים החוקים לדעתי שהם סגורים לפרשנות ) וזאת לפי האופן בו הוא נוסח.
אני מביא לכם מטה את סעיף 9 , וכן את סעיף 13 עליו התבסס פקיד הדיג כאשר אסר דיג לחלוטין בים התיכון.
ההדגשות הם שלי. זהו נוסח השינוי , למעט הגדרת של שר לעומת נציב עליון ( שזה מצחיק כי הנציב העליון הוא ראש הממשלה ) הם אותו הדבר והיה לי קל להעתיק מהנוסח החדש.
למי שלא יודע אוסיף ואומר שבשנת 2010 פקיד הדיג החליט לאסור על כל דיג בכנרת למשך שנתיים וזאת כדי להציל את הדגים ( לאחר כשלונו בניהול נכון של הדגה בכנרת ) , דו"ח מבקר המדינה קבע שזה נעשה בחוסר סמכות כי רק ועדת הכלכלה יכולה להתקין תקנות האוסרות דיג לחלוטין.
ועכשיו האופן בו אני מבין את שני הסעיפים:
סעיף 9 הוא הסעיף האמיתי בו מוגדרת למי ניתנה הסמכות להתקין תקנות , וכפי שאתם רואים הסמכות היא של השר ולא אחר , גם כאן ( לפי דו"ח המבקר ) עדיין יש צורך באישור ועדת הכלכלה. כלומר השר מגדיר את המתווה , את הכללים ואת תחום העבודה של הפקידים תחתיו.
סעיף 13 ,להבנתי, בסך הכל אומר שפקיד הדיג והממונה על המחוז ( כאן עוד אפשר להתפלסף מיהו הממונה על המחוז , תראו ויקיפדיה על המנדט הבריטי, לי זה נראה מצחיק ) רשאים להודיע על שינויים , הם אינם רשאים להתקין תקנות , הם רשאים לפעול רק על פי התקנות הקיימות והמתווה אותו הגדיר השר הממונה עליהם.
ניתן להקביל זאת לפקיד מכס שמחליט על דעת עצמו ללא אישור השר הממונה ווועדת הכלכה להעלות את שיעור המכס על מוצרי אלקטרוניקה ב- 300% כי חסר כסף בתקציב המדינה.
מה אתם מבינים משני הסעיפים ?
זוהר
9. (1) שר החקלאות רשאי להתקין תקנות כדלקמן, ומשהתקינן רשאי הוא לשנותן או לבטלן:
(א) תקנות האוסרות לנהוג בכל דרך או שיטה או להשתמש בכל כלי או מכשיר או בחמרים העשויים להזיק לקיומו או להתפתחותו של מין ממיני הדגים;
(ב) תקנות הקובעות אזורים ועונות שהדיג אסור או מוגבל בהם בין לחלוטין ובין לגבי איזה מין מסויים;
(ג) תקנות הקובעות שעור למידת גדלם של דגים ממין מסויים שמותר לדוג אותם;
(ד) תקנות הקובעות את מידת הרשתות או חורי הרשתות שמותר להשתמש בהן לדיג בישראל או בכל חלק מסויים הימנה;
(ה) תקנות הקובעות את סמכויותיהם של האנשים שיתנו רשיונות ותעודות היתר והפרוצדורה בקשר עם מתן הרשיונות ותעודות ההיתר וביטולם והפסקת תקפם, והקובעות את טפסי הבקשות, הרשיונות ותעודות ההיתר והתנאים שיש לצרף אל הרשיונות ותעודות ההיתר;
(ו) תקנות הקובעות את האגרה המוטלת בעד מתן רשיונות ותעודות היתר;
(ז) תקנות המסדירות כל ענין אחר ביחס לשמירתו, הגנתו וכלכלתו של מין דג, כפי הצורך;
(ח) תקנות הבאות להבטיח כי ספינות דיג ינהגו לפי אמנות בינלאומיות שישראל צד להן;
(ט) תקנות בכל ענין אחר הנוגע לביצוע פקודה זו.
(2) תקנות לענין פסקאות (ח) או (ט) לסעיף קטן (1) טעונות אישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
13. ממונה על מחוז ופקיד הדיג הראשי רשאים יחדיו, במודעה שתפורסם בכל עת שהיא, לצמצם את פעולות הדיג של כל דייג או דייגים בעלי רשיון (למרות כל דבר האמור ברשיון הדיג שלו או שלהם או למרות כל תנאים המצורפים לרשיון) לעתים קבועות או למקומות קבועים וכן (או) לשיטות קבועות, אם ע"י קביעת תור לדיג ואם באופן אחר.