הרבה מאוד חוסר ידע ואי הבנה בנושא. אני בא מהתחום ואנסה להסביר בקצרה את ההליכים.
מזה כשנה המכס עובד במערכת שנקראת שער עולמי והיא חלק ממערכת עולמית.
בשונה מהעבר כל משלוח מעל הסכום הפטור ,כיום 75 דולר חייב ברשימות יבוא נפרד לכול חברות השילוח מחוייבות לכך. לצורך העניין
גם ems היא חברת שילוח.
המכס גובה אגרה בגין כל רשימון,, המשלחים משלמים ומחויבים את המקבל בסכום האגרה. גם הפקת הרשימות עולה כסף, כח אדם ומערכות מיחשוב יקרות ולכן המשלחים גובים גם עמלת טיפול בשם הזה או בשם אחר.
מאחר והתבצע גם תשלום למכס, שגם הוא גורם להוצאה בגין הטיפול, צריך לרשום את התשלום ,לגבות את הכסף ורדום הפעולות בספרים, לכן החברות גובות גם על זה , כל חברה בהגדרה אחרת. באם יש צורך בטיפול נוסף כמו בדיקה פיסית או המצאת אישור כגון ממשרד התקשורת או ממכון התקניים, מעבר לתשלום לגורם המטפל, תהיה גם עמלת טיפול וכן הלאה.
במקרים בהם התשלום הוא רק מעמ, יש סבירות שמעבר לזה לא תהיה גבייה מעבר לזה.
על פי חוק ,גם הדואר מחוייב לזה, הם והמדינה לא מסוגלים לטפל במיליוני החבילות ולכן יש תחושה ששם זה קל יותר. את חברות השילוח אפשר לחייב בפעולה ואת מי המדינה תחייב בדואר, את עצמה?
יבם יודעים שיש להם חור בדואר ומנסים לסתום אותו, בינתיים ללא הצלחה ולכן כמובן עדיף לשלוח דרך הדור ולא באמצעות משלחים כאשר הערך עולה על שווי הפטור.
למעשה אין לאף אחד ברירה, המשלוח לארץ הוא מדלת לדלת בלבד ללא הוצאות נוספות שחלים על המקבל.
חברות השילוח זה עסק מסחרי וחייב לכסות ההוצאות וגם להרוויח ולכן פתאום נראים הסכומים כבלתי צודקים.
חלק גדול מהסכום עובר למדינה והיא הגורם העיקרי בהוצאה









