בנצי שלום,
עזרתך היא פשוט מדהימה כאן, ומגיע לך שאפו ענק !
שאלה:
אני מתעניין בבדיקת סירה, כשאני מגיע לשלב המנוע, מלבד הסתכלות בעין ולראות שהוא מניע יחסית מהר, אין לי יותר מידי מידע.
כמובן שאני יכול להזמין מכונאי לבדיקה, העניין שזה יכול לעלות בין 800-1500 שקל
השאלה אם אתה יכול לתת כמה נקודות שבעין לא מקצועית חייבים לבדוק ?
אילו בדיקות מומלץ לעשות ?
(כמובן שיש הבדל בין 4 פעימות ל- 2 פעימות)
תודה
יש דברים שהם לא נכנסים לתחום ה"עשה זאת בעצמך" וזה אחד התחומים ורצוי להביא איש מקצוע שייתן חוות דעת
אבל בכל זאת אני ינסה לתת כמה דגשים
נתחיל דווקא במנוע 2 פעימות
מנוע 2 פעימות הוא מנוע בסיסי ופשוט ללא הרבה מכלולים
אין בו שמן אין בו פילטר שמן ואין בו רצועת טיימינג או גלגלי טיימינג
כמה שהוא פשוט ככה הוא גם נשחק
זה מנוע שאוהב טורים גבוהים מהיר חזק אך גם זללן של דלק ומזהם בגלל אופי הפעולה שלו שהוא שורף תערובת של דלק ושמן
אז מה בעצם יש לבדוק במנוע 2 פעימות?
במנוע עצמו יש לבדוק התנעה קלה ולנסות להרגיש אם יש קומפרסיה חזקה(לאנשים עם טיפת ידע בסיסי)
לאחר התנעה לבדוק שהמנוע עובד עגול בסרק שיש טעינה ושיוצאים מים מהחור ביקורת של האימפלור
לצאת לסיבוב קצר להביא את המנוע לטורים הגבוהים להרגיש שהוא סוחב את הסירה ללא קושי מסויים ושוב להרגיש אם הוא עובד עגול ובלי רעשים משונים וקרקושים
תחלס זהו
זה מנוע בסיסי ביותר כך שאין הרבה מה לבדוק
אם הבעלים אמין אז שיגיד מתי החליף אימפלור ופלגים ומתי עשה טיפול לברך שאלה הדברים היחידים שיש לטפל בהם באופן שותף
מנוע 4 פעימות
זה מנוע מורכב יותר עם הרבה יותר חלקים נעים
לפתוח מכסה מנוע ולראות אם יש נזילות או הזעות של שמן ממקומות שונים במנוע
נזילה יכולה להעיד על בעיה מאוד רצינית או שזאת סתם נזילה של אטם שנפרץ
בכל מקרה נזילות שמן זה לא תקין!!!
להוציא מדיד שמן ולראות שהשמן נמצא בתחום הנורמאלי ממש כמו ברכב
לפעמים כשיש מנוע גמור עדיין אנשים מכניסים שמן דבש כדי שלא ישרוף הרבה שמן, אז למי שטיפה מבין למשש את השמן ולהרגיש את הצמיגות שלו
לראות את צבע השמן לראות שהוא לא שרוף או שחור מה שמעיד או על הזנחה או על טיפול שצריך לעשות
כמו כן לראות שהשמן לא בצבע חלב או מוקצף מה שמעיד על אטם ראש גמור או סדק בראש או סדק בבלוק ושיש לפתוח ראש מנוע שכאן יכולים להגיע להוצאות מאוד כבדות עד כדי פסילת המנוע ולקנות מנוע חדש
להעיף מבט על רצועת התזמון ולראות שהיא לא סדוקה ואין סדקים קטנים בחלק הפנימי בין השיניים ובשיניים עצמם וגם בחלק החיצוני
סדקים כלשהם אומרים שחובה להחליף את הרצועה ואת המותחנים שזו הוצאה לא קטנה
אי החלפה עלולה לגרום לנזק מאוד גדול במנוע ואתם עלולים להגיע בגלל מקרה כזה להוצאה של לא פחות מ-10.000 ש"ח וזה מחיר מאוד מאוד מאוד זול וזה יכול גם לתפוח למחירים של עד 20.000 ש"ח תלוי בסוג המנוע
לבדוק חזותית את צמת החוטים ולראות שאין חוטים סדוקים מה שעלול לגרום לקורוזיה ולנתק פנימי ולהרבה צרות בלי אפשרות למצוא את הבעיה
הגענו סוף סוף לשלב ההתנעה
מכאן והלאה כמו בשתי פעימות הבדיקות הם אותן בדיקות בדיוק
הבדל קטן אחד יש ל-4 פעימות וזה לראות ששעון לחץ השמן עולה או לחלופין שמנורת לחץ השמן ניכבית
כמו כן רצוי בשתי המנועים לתת להם לעבוד לפחות רבע שעה ולוודא שהם לא מתחממים
בשתי סוגי המנועים אם המוכר אמין ויש לו תיעוד טיפולים אז אין בעיה
אם אין תיעוד תעשו טיפול מיד אחרי הקניה ולכו על הטיפול הכי מחמיר והכי גדול שיש לאותו סוג מנוע
ככה תדעו שהכל בסדר ולא יהיה חשש להיתקע בים בגלל איזה חוט קרוע או פילטר דלק שלא הוחלף ונסתם
לגבי מכונאי
מכונאי יבוא כבר עם כלים ויבדוק קומפרסיה ועוד כמה דברים שאדם רגיל ללא כלים לא יכול לבדוק
*** המאמר הזה הוא לידע כללי והוא לא בא להחליף בדיקה ע"י מכונאי מוסמך***