שמי ולדימיר, ואני רוצה בפורום הזה לשים תרגום של מאמר קטן על סירות מתנפחות. את המאמר המקורי כתב חבר שלי מפורום דייגים דוברי רוסית –
http://www.fishinginisrael.com/t6333-topic?highlight=%F1%EE%E2%E5%F2%FB+%E2%FB%E1%EE%F0%F3
מקווה שהתרגום יצאה בסדר.
-----------------------------------------------
בזמן האחרון פונים אלי הרבה דייגים בשביל המלצה לבחירת סירה מתנפחת, לכן החלטתי לכתוב דו"ח רכב יותר.
קודם כל צריך להחליט לאיזה מתרה קונים – ז'ירז'ור או הובלת פיתיון(קפיץ, בויליס) בסירה.
להובלת פיתיון מספיק בהחלת סירה קטנה(1-2 מקומות), אפילו סירת גומי עם רצפה פשוטה(לא מתנפחת). הרבה דייגים מז'רז'רים גם מסירות כאלו. אבל בכל זאת, לז'ירז'ור איכותי צריכים סירה ברמה אחרת, לפחות עם רצפה מתנפחת, ורצפה קשיחה זה עוד יותר נוח בהרבה. על הרצפה קשיחה אפשר ללכת וגם לז'רז'ר בעמידה.
אני למשל, יכול לעשות "'walk the dog" בצורה סבירה – בעמידה בלבד.
לגבי שאלה – גומי או PVC, בשבילי עשיתי מסקנה חד משמאית – אין מקום לגומי באקלים שלנו, רק PVC. סירה מ-PVC גם יותר קשיחה בהשוואה לגומי (כתוצאה מזה מתנהגת על מים יותר טוב),דורשת טיפול בהרבה פחות ומחזיקה יותר זמן. בחום שלנו היו הרבה מקרים שסירות מגומי פשוט התפוצצו. או שהופיעו מלא סדקים על החומר לאחר שנתיים שימוש. עם סירות PVC דבר כזה מתרחש פחות בצורה ניכרת. מדובר בסירות נורמליות, עשויות מ-PVC מחוזק, תלת שכבתי. לפעמים יוצאים בועות (גולות) באזור חיבורים. לכן תנאי חובה לכל הסירות – לשחרר קצת אוויר בחום, כדי להוריד לחץ. הכי קריתי זה רגעים כשמוצאים את הסירה מהמים אל החוף – חובה להוריד לחץ!
בכינרת גלים זה דבר נפוץ, אפילו בזמן שאין רוח, לכן עדיף שכותר הבלון בסירה יהיה לפחות 35ס"מ. יתרון אם יש לסירה שדרית מתנפחת, זה מוסיף שליטה, תחתית בצורת-V מרימה את הסירה מעל המים במקרה של גלים(לא עושה דפיקות על המים) ולדייג יש יותר סיכוי להישאר יבש.
בזמן הבחירה כדאי גם לשים לב לשיטת יצור - תפר מודבק או מולחם. חום שלנו תפר מודבק חייב להיות ממש איכותי, מפני אפקט התרככות. כמובן שסירה עם תפר מולחם זה עדיף.
לגבי כמות המקומות. בסירה שלי, שהיא 330סמ (4 מקומות רשמית), אני מרגיש בנוח רק עם עוד בן אדם אחד בלבד. חייב להוסיף שאצלי אין מאחז מנוע, ולכן יש יותר מקום פנוי. אפשר להגיד שאני מפונק, אבל... לאחר שלושים שנות דייג בסירת גומי קטנה רק עכשיו אני מבין עד כמה זה חשוב - מקום פנוי בזמן הדייג. לדעתי, אורך הסירה לשני אנשים בפועל חייב להיות לפחות 250ס"מ, וגם זה מקרה קיצוני(דייגים קטנטנים, אין כסף, אין כוח לסחוב סירה יותר גדולה וכו'). עדיך 3מ והלאה, לפי דמיון ויכולת פיננסית. מניסיוני, משקל נקי של סירת PVC בגודל 300-350סמ חייב להיות לפחות 17-18ק"ג. עוד פעם – משקל נקי ללא משוטים ומושבים. ואם פחות – אז לא מדובר ב-PVC אלא ב"מפת ניילון" לכיסוי שולחן.
לגבי חומר PVC עצמו – לא ממליץ להקשיב לאגדות על 5,7,29 ו55 שכבות, ובמיוחד אלא שמחוזקים ברשת פלדה. לא קיים דבר!. בד PVC לסירות תמיד על בסיס חוטי לבסן(lavsan) או סוג דומה, ותמיד תלת שכבתי. הנה דוגמה של רמאות.

ב-"מעטף" מתכוונים כל מני ציפוים: הגנה מפני קרינת UV, דוחה מים, וכו'... ה"מעטף" למעסה הוא צבע או ציפוי מיוחד שיכול לרדת עם הזמן ואינו שכבה נוספת! יש חכמולוגים שמספרים אל "שכבה מקשרת" בין בד בסיס ל-PVC. הנה עוד דוגמה:

שכבת דבק בתמונה זה ממש לא שכבה אלא סטם דבק שחייב להיות במקום הזה ומטרתו לשפר את החיבור בין בסיס ל-PVC.
קיימים שלוש סוגים של בד PVC:
1) למתנפחים
2) טנטים וכיסוים
3) באנרים(פירסום, שלטים וכו')
לפני הקניה חייבים לוודא שסירה עשויה מ-PVC המיועד לסירות מתנפחות. כדאי גם לבקש תעודה(במיוחד אם מדובר על סירה יקרה). צפיפות(משקל) של החומר חייב להיות בין 850 ל-1150 גרם/מטר מרובע, תלוי בגודל הסירה. לתחתית הסירה מיועד PVC עם צפיפות 1100-1400 גרם/מטר2.
בזמן הבחירה מאוד חשוב להחליט על סוג מנוע, עם זה מתוכנן – מנוע בנזין או חשמלי. יש כאן הרבה "אבנים", לכן רוצה לפרט בקצרה.
בישראל קיימים חוקים די נוקשים לגבי מנועי סירות.
1) מנועי בנזין, עם הספק מעל 6 כו"ס , חייבים רשיון כושר שייט, (מקבלים אחרי קורס).
2) מנועי בנזין עד 6 כו"ס חייבים אישור (ראשות כושר שייט). לא צריך ללמוד, אבל כדי לקבל כזה אישור, חייבים לרשום את הסירה עם מנוע, לעבור טסט(פעם בשנה + 300ש"ח), לשלם ביטוח(1000ש"ח בשנה), להרכיב מגן על מדחף(מחיר 1200ש"ח). בנוסף הסירה חייבת ליהיות מצויידת ב-
- עוגן עם חבל, תקניים
- חגורת(או חגורות) הצלה
- תיק עזרה ראשונה
- זיקוקי תאורה(חייבים להחליפם פעם בשלוש שנים)
מקווה שלא שכחתי כלום.
3) מנועי חשמל לא מחייבים (בינתיים) שום דבר מרשימה קודמת, חוץ ממגן על מדחף(1400ש"ח)
בזמן האחרון קיימים שמועות שגם את מנועי החשמל נצטרך לרשום (וכמוון לשלם הון תועפות).
לפי נסיוני, רוב הדייגי ז'רז'ור עם הזמן שוקלים את האופציה של רכישת מנוע.
בשביל טרולינג(TROLLING) בכנרת מספיק מנוע 30 ליברות. הכי טובים נחשבים מנועי MINNKOTA. למים מתוקים מודל ENDURA , לים – RIPTIDE.
לפעמים דייגים בוחרים קודם את סוג המנוע, ואחרי זה – סירה. למנועי בנזין מעל 2.5 כ"ס מטעימים סירות עם מאחז קבועה (מס' 1 בתמונה)

למנועי בנזין עד 2.5 כ"ס מספיק מאחז נשלף (מס' 2 בתמונה). כמוון שמאחז קבוע מאוד נוח(אפשר לתלות הרבה ציוד נוסף), אבל סירה כזאת יותר יקרה, כבדה, וגם עם פחות מקום בפנים. סירות נמדדות מקצה לקצה, ואם להשוות שתי סירות עם אותו אורך, ושתי שיטות מאחז שונות, אז בסירה מס' 2 יש יותר מקום בפנים. אם אתה לא מתכנן להשתמש בסירה בים או אפילו בכנרת למעברים ארוכים, מספיק ביותר לרכוש סירה בין 250 ל 330 סם אורך. רוצה גם להזכיר לדייגים שרוצים לקנות מנוע בנזין לשימוש בים – אם אין רשיון, לפי החוק אסור להתרחק מהחוף יותר מ-500מ. כדאי לחשוב פעמים.
עכשיו על שוק הסירות בארצנו.
כמות החנויות בתחום עלובה ממש, לכן (וגם בגלל מיסוי מופרז) מחירים בשמים.
חנות הכי גדולה זה SEASPEED, אחרי באים KESHER YAMI, ו-הכל לים. זה רק אלה שאני מכיר אישית. יש אוד כמה יותר קטנים, ניתן למצוא אותם דרך GOOGLE, אם תחשבו על מודל מסוים.
עוד הצעה אישית קטנה – לא לקנות תוצרת SEVYLOR, כי אין להם בד PVC נורמלי, רק משהוא משנקרא "מפת שולחן". לי יש MARINER של חברת INTEX. מכל הסירות של אותה רמה – הכי מתאימה מבחינת תכונות ומחיר. אבל(וזה כבר עובדה) בכל סירות של INTEX עם הזמן השסתומים מתחילים לשחרר אוויר – גם בפנים וגם בחיבור עם הסירה(בעיגול) וכמוון צריך להוסיף אוויר פעם ב 6-8 שעות. או להחליף את השסתומים למשהוא יותר איכותי, (למשל 2005 BRAVO). מחיר של החלפה על ידי בעל מקצוע – 250ש"ח. חומר PVC בסירה הזאת יחסית נורמלי, אבל איכות של תפר ממש לא ברמה. אצלי אחרי שנה של שימוש התחילו להופיע חורים קטנטנים במקום של חיבור בין בלון לתחתית. שימוש היה מאוד אינטנסיבי – לפחות פעמים בחודש ו בין 5 ל-30 ק"ם כל פעם. אוד חסרון של הסירה – משוטים קצרים מדי ובתי-המשוטים נותנים להם להסתובב. החלפתי בעצמי את בתי-המשוטים ועשיתי משוטים יותר ערוכים. עכשיו יש לי משוטים של 2 מטר עורך (הבנתי שזה גודל אופטימלי לאחר המון בדיקות), והם גם מאוזנים. "האיזון" מאד עוזר בעבודה ממושכת. דוגמה מניסיוני: ביציאה ראשונה אחרי קניית הסירה אנחנו(3 אנשים בסירה) הגענו לנקודת יעד אחרי שעה ועשרים דקות, והתחלפנו כל הזמן על משוטים. לאחר שהחלפתי את המשוטים אותו מרחק לקח לי 20 דקות, עם אותם 3 אנשים בסירה. בעצם אני די מרוצה מהסירה שלי, אבל הייתי חייב לעשות הרבה שיפורים, והתהליך הזה תכלס עוד לא נגמר – כל הזמן יש לי רעיונות חדשים.
ואם תרצו המלצה של דייג מנוסה – סירת BARK זה ה"חלום". אוד לא ראיתי יחס "תכונות-מחיר" יותר טוב. וזה כבר בדוק עם הזמן. אם יש אפשרות להביא מאוקראינה – לא צריך יותר מזה. או לקנות סירת ZODIAC.
בהצלחה בקניית סירה!