בס"ד
הפתעת אותי עם התשובה הזאת
אלון היקר, באמת שלא הבנתי (על פי מה שכתבת) למה הפתעתי אותך.
אומרים שבכל עניין של כשרות אם יש ספקות הולכים לכיוון של החמרה
כלומר אם יש ספק אז אין ספק ופוסלים את הדבר למאכל שמא יתגלה הדבר כלא כשר!!!
קודם כל, איפה בתשובה שלי אני הקלתי בנושא הכשרות? הרי כתבתי במפורש:
לא הייתי נותן גושפנקא על דבר שאני לא יודע ב- 100%והאמן לי שבנושא כשרות של דגים בשר ועופות אני רחוק מלזלזל, וזה לא הנושא כאן.
כי אם נחפש הקלות בסופו של דבר נמצא שהחזיר כשר למהדרין
אשמח אם תביא לי איזושהי ראיה להקלה בנושא הכשרות שלו, אחרי שבתורה נכתב במפורש שהחיה הזו לא כשרה, למרות כל הסימנים שלו.
אם אנחנו מדקדקים בפסח על כשרות החמץ אז על אחת כמה וכמה שלא נקל על כשרות בכלל ועל דגים ובשר בפרט
כשרות של דגים אינה קשורה לא בחומרה ולא בהתיחסות לכשרות בפסח. בפסח מדובר על מוצרים שהם כשרים במהלך השנה, רק שבפסח נאסר עלינו לאכול אותם מסיבות של חמץ. אלו שני דברים נפרדים לחלוטין. ולכן נושא החמרה בפסח שונה לחלוטין מנושא החמרה בכשרות באופן כללי - ואני לא מתכוון להגיד שלא צריך להחמיר.
באופן כללי, אנשים מחמירים רק כשלא יודעים מה ההלכה אומרת, וגם זה לא על כל דבר אלא רק על מה שהתורה אמרה לנו להחמיר. לא כל דבר שאנחנו לא יודעים מגיע מהתורה. ישנם הלכות (גם בענייני כשרות) שנקבעו ע"י החכמים האמיתיים, ובמקרה כזה ההלכה אומרת דווקא להקל. במקרה של דגים, נתנו סימנים מן התורה, ולכן אם לא יודעים, אז צריך להחמיר.
אני יכול לומר לך בפה מלא שאשריו של כל מי שאוכל אוכל כשר ללא שום החמרה. החמרה מגיעה רק ממקום של חוסר ידיעה לגבי הכשרות של מאכל כזה או אחר. בשל כך אין שום סיבה להחמיר בדבר שאין עליו שום צל ספק של כשרות. לעומת זאת בפסח מצווה להחמיר. ההלכה שונה לחלוטין בנושא הכשרות של פסח, ובאמת שזה לא המקום לדבר על זה, מה גם שזה לא שייך לנושא השאלה לגבי דג האראס.
עכשיו, אחזור למה שכתבתי בתגובה הקודמת. אני אישית לא יודע על קיומן של חלקי דג שנראים כמו קשקשים ונתלשים כמו קשקשים, ושהם לא קשקשים. אני, אם הייתי נתקל בדג הזה ולא הייתי מודע לשאלה הכל כך מפורסמת שחוזרת על עצמה כל כך הרבה פעמים, הייתי כן אוכל את הדג. אבל, מאחר ודווקא על הדג הזה יש הרבה שאלות, אני לא יודע מה מקורן ומאיפה זה התחיל ויכול להיות, מי יודע, שיש לזה מקור הלכתי. ואני חוזר ואומר "יכול להיות". ולכן מבחינתי זה שווה בדיקה. ועד אז אני אישית לא הייתי אוכל בגלל שהייתי מחמיר עד שאקבל תשובה וודאית ממקור נאמן. אבל אני אחמיר כי אני לא יודע - ובמילים אחרות, הייתי מחמיר בגלל טיפשות של חוסר ידיעה ולא שום דבר אחר מעבר לזה.