אילן ואלון,
התגובות של שניכם ולרבות המחלוקות פה ושם (בצדק ציין סאמח - כמו בכל העולם ובכל נושא) -
מוסיפות ונותנות המון, שאפו!!!!!
רפי לשאלתך :תשובה לשאלה 1-תהליכי ""זיהום" הרס של תכונות השמן קורה בכול סוגי השמנים!!!מאחר והסינטטי מלא הוא שמן עם תוספים איכותיים ומדודים הוא עמיד יותר!!!!לבסוף גם הוא ניגמר מהפיח והדלק עובר לצד השמן
שאלה 2 וכול השמנים מתחילים מאמא האדמה-נפט !!!מינרלי תוצר ישיר מזיקוק.חצי מינרלי זה מינרלי עם תוספות.סנטטי מלא זה שפירקו את השמן ליסודות ומרכיבים וחיברו אותו מחדש ויצרו שמן איכותי יותר..ויקר יותר...
את כול השמנים הגמורים/שההוצאו מהמנועים לאחר שימוש,הם נאספים למיחזור גם למען איכות סביבה וגם עושים תהליך של פרוק השמן הגמור לחומרים.
את המרכיבים ההרוסים בשמן מוצאים החוצה.
ואת החומרים האחרים לוקחים להרכבת שמן חדש סינטטי מלא...כימייה...
שאלה 3 -אין הבדל בין עבודה של מנוע בנזין בסירה לבין רכב וכד העיקרון זהה!!!אני מדבר על מנוע!!
לגבי "מה הפירוש, לטובת ההדיוטות, של "אזור מחיה"?"-כן בספר היצרן הרכב/מנוע בפרק שמנים מצורפת טבלה של טמפ סביבה-זה אומר שבאלסקה קר-ישתמשו בשמן דליל יותר ובסהרה חם ישתמשו בשמן צמיג יותר(צמיגות השמן משתנה ע"פ טמפ')צמיג מידי עלול להעלות את לחץ השמן יותר מידי!!ולא יגיע מהר למייסבים בהנעה ולהפיך
דליל מידי-לחץ השמן ניבנה לאט מידיי ועלול להגרם נזק למיסבים
שאלה 4-בוחרים שמן צמיג יותר בחנות-יעני היה עד עכשיו 15-W40 תעבור ל 25-W50 (כאילו עברת לאיזור חם יותר ולכן אתה צריך שמן צמיג יותר )זה סוג של "נדנדה" צמיגות.טמפרטורה של הסביבה.שחיכה-ואפשר להוסיף היום מנועים חדשים עם מתכות מורכבות ומירווחים מדויקים כמו שבנצי כתב
"כל מה שאתה אומר וכותב יכול להיות טוב למנועים מיושנים ששם רמת הדיוק לא כמו היום
במנועים ישנים מגיעים לרמת דיוק של מאיות
במנועים של היום מדברים על דיוק של אלפיות
המנוע הכי מדוייק ומשוכלל של שנות ה-70 לא מתקרב למנוע הכי פשוט שמייצרים היום מבחינת רמות הדיוק וגם מבחינת איכות ומרכיבי המתכות".
שאלה 5 -החלפתו

עכשיו, אחרי התגובה הזו עם כל ההסברים שלך ושל אלון,
אני יכול להגיד שאני כבר מבין משהו במכונאות, לפחות בשמנים ולפחות בתאוריה

תחום מכונאות הרכב התפתח מאוד מאז כניסת המחשב לרכב
המתכות התפתחו ונעשו עמידות וקלות יותר
הבניה נעשתה מדוייקת יותר
והחיישנים פייייייייי כמה חיישנים
וכל זה כדי למזער פליטת מזהמים ולשפר את שריפת וניצול הדלק ולהעלות את הספק המנוע
בתוך כל זה נכנס גם תחום השמנים שהיו צריכים להיות דלילים יותר ועמידים יותר
במנועים ישנים היו בוכנות טלטלים בלוק ראש קרבורטור ודיסטרבוטור ובזה זה נגמר והמנוע עבד
היום יש בוכנות טלטלים בלוק ראש שזה מה שנשאר מהמכונאות היישנה ועל זה הוסיפו
עוד שסתומים עוד גל זיזים מחשב ניהול מנוע טורבו אינטר קולר אפטר קולר בסביבות 15 חיישנים במנוע פשוט מערכת הזרקה ממיר קטליטי מערכת מחזור גאזים ועוד ועוד ועוד
במנועים מיושנים לא הייתה כל בעיה לשחק עם המנוע ולשנות בו דברים כמו השמן וזה לא היה מזיז למנוע
היום כל שינוי הכי קטן וגם שינוי בצמיגות השמן תפגע בביצועי המנוע
כשאני אומר ביצועי מנוע זה לא מחייב מבחינת הספק המנוע
ביצועי המנוע כוללים בתוכם גם את זיהום הסביבה ושחיקת המנוע
לפעמים שמן צמיג יותר ממה שהיצרן קבע יכול אפילו להעלות את הספק המנוע אבל זה יבוא על חשבון שחיקה מהירה של המנוע וזיהום גבוהה
לדוגמא
טורבו שמסתובב כ-60.000 סיבובים לדקה אם נעלה לו את הצמיגות של השמן די מהר ישחק לו המיסב שעליו הוא מסתובב
כתוצאה מכך יתחיל לדלוף שמן לכיוון סעפת היניקה וקיבלנו מנוע ששורף שמן ומזהם את הסביבה
אז אולי חסכנו קצת בטיפול המנוע בזה שהעלינו את צמיגות השמן
אבל ההוצאות שיבואו אחרי זה יהיו כל כך גבוהות שזה לא שווה את זה
וזה לא נגמר בזה
העלאת הצמיגות נניח בגלל מיסבי ארכובה שחוקים תגרום נזק למיסבי ארכובה שעוד לא נשחקו ולמיסבי גל הזיזים לפיח במנוע ולעוד תופעות
לסיום
מנוע לא תקין צריך לתקן או להחליפו באחר (מה שיותר זול)
לא משנים שום דבר ממה שהיצרן קבע
יצרן בודק את המנוע שהוא מייצר כמה שנים עד שהוא מגיע לתוצר שהוא רוצה
רק אחרי בדיקות של אלפי שעות היצרן מחליט אם להוציא את המנוע לייצור או להמשיך לשפר אותו
עשרות מהנדסים בודקים הכל כולל הכל לפני שמעלים את המנוע לפס הייצור
בין היתר זה כולל כמובן גם את צמיגות וסוג השמן עם מפרט מדויק ליצרני השמן
מה שמתאים למנועים של פעם נשאר מתאים למנועים של פעם למרות שגם על זה אני אומר להצמד להוראות היצרן!!!