שבוע טוב לכל הכרישים

לפני שאני בכלל מתחיל לסכם את ה "פרוייקט" שעבר עלינו השבת אני חייב לומר מספר מילים על בנצי:
אלוף אלוף אלוף !!!כשביקשתי עזרה בפורום, בנצי הרים את הכפפה והציע ללא היסוס את עזרתו למרות שלא הכיר אותי כלל.
בנצי התגלה לי כאיש מדהים, מקצועי ובעל רצון לעזור מתוך אהבת המקצוע והים.
אז קודם כל... תודה ענקית לאיש הענק הזה

ועכשיו לסיכום:
ביום שבת, קבענו להפגש ב800 בבוקר אצל בנצי.
מקבל את פניי בחיוך איש גדול עם לב רחב ששואל: "מה הבעיה עם המנוע?"
מסביר שישנן כמה בעיות:
1. המעבר בין ההילוכים כמעט ובלתי אפשרי.
2. המנוע "נחנק" לפעמים.
3. החלפת שמן גיר.
בנצי מייד מוציא ארגז כלים ועוד ארגז כלים ועוד ארגז כלים (ולדעתי היה שם עוד ארגז כלים) וניגש לעבודה.
כבר בתחילת העבודה הבנו שהמנוע לא רק ישן (evinrude שנת 79)

אלא גם סבל מהזנחה .
בתחילה, ניסינו להבין מה גורם לגיר לסרב לשלב הילוך, האם מגיע מאזור הידית או מהגיר.
החלטנו להפריד את הגיר - ללא הצלחה. הברגים נהפכו לחלק מהגיר ומסרבים להפתח.
עוברים לתוכנית ב' - הפרדת ראש המנוע מהברך - ברור שהמנוע לא ויתר אך הפעם גם אנחנו לא.
לאחר דין ודברים ביננו למנוע ולאחר ששניים או שלושה ברגים החליטו להפרד מאיתנו, הופרד ראש המנוע מהברך.
כל נסיונותינו לשחרר את ידית ההילוכים עלו בתוהו.
נשארה האופציה השנייה, החלפת שמן גיר ואז בתקווה שיפתור את בעיית העברת ההילוך.
גם פה, ברור שהמנוע לא ויתר.....ברגים עקשניים, גישה בלתי אפשרית והזנחה רבת שנים קיבלו את פנינו.
אך גם פה, ללא שום כוונה לוותר הצלחנו לשחרר את הברגים.
מחכים שהשמן הישן יצא....מחכים....ומחכים.... ומי לא יוצא? - השמן.
לבסוף מבינים כי באגן השמן התבצר לו במשך שנים גריז עקשן, סמיך ומגעיל שתקע את כל הגיר.

למזלנו היה לנו מספיק שמן, דחפנו שמן בכח מהבורג העליון בכדי לדחוף את הג'יפה מהבורג התחתון ושאלוהים ישמור - מה שיצא במקום שמן גיר....מוגלה שחורה וצמיגה ובכמות מטורפת (מוזר שלא נדפק הגיר).
לאחר כמה שטיפות של אזור הגיר והחלפת השמן ניגשנו להרכבת המנוע חזרה.
ברור לכם שגם פה לא היה פיקניק אך לפחות ראינו את האור שבקצה המנהרה.
המנוע מורכב, ממלאים מים בחבית ומתפללים שיניע.

משוך בגזר משוך בגזר והמנוע מניע !!!!

נותנים לבחור להתחמם קצת ומנסים לשלב להילוך....עדיין קשה...אך משתפר...
לאחר כמה נסיונות, המעבר בין ההילוכים הופך לאפשרי ואף קל יחסית.
בנצי לא מוותר, מכוון את המנוע עד שנשמע אחיד ורציף ומכריז כי הצלחנו!!!
לסיכום של הסיכום:
מבחינתי היה מפגש סופר מלמד ומעניין, גם למדתי להכיר את המנוע וגם זכיתי לפגוש אדם גדול.
תודה לכולכם ובמיוחד לבנצי - בזכותכם נוצרה פה קהילה תומכת ואיכותית.
שבוע טוב,
אסי
וואוו איזה פרגון

כשאסי דיבר איתי על טיפול למנוע חשבתי שזה יהיה משהו שיגרתי
הוא אמר לי שקשה להכניס להילוך ולעשות טיפול למנוע
אבל איך שפתחתי את הבורג הראשון הבנתי שזה לא יהיה כזה קל
מנוע שנת 1979 שכנראה זאת הפעם הראשונה שברגים נפתחו שם
רוב הברגים היו תפוסים ומלאים בקורוזיה והם פשוט הפכו להיות חלק אחד עם הגוף
כל בורג זה היה הימור אם יפתח או שישבר
היו ברגים שידעתי מראש שהם ישברו אבל לא הייתה ברירה

אפילו הפקקים של הגיר בקושי נפתחו ולפי הגריז שיצא משם במקום שמן הבנו שהגיר הזה אף פעם לא קיבל טיפול
את האמת כבר חשבתי שהמנוע הזה גמור ושאני לא יצליח לסדר אותו
קצת חומרים וקצת או הרבה עצבים אבל בסופו של דבר השמן שהפך לגריז יצא ובמקומו הוכנס שמן חדש וטרי
בתנאים לא תנאים וללא שולחן עבודה המנוע פורק והופרד מהברך והגיר ואחרי זה חובר בחזרה
מילאנו מים הכנסנו את המנוע ויאלה להניע
כמה משיכות והמנוע התעורר לחיים
קצת כיוונים ולהכניס להילוך
אבל בקושי הצלחנו להכניס להילוך
ההימור שלנו היה שכשנכניס להילוך השמן הטרי יגיע לכל חלקי הגיר וישמן אותם
וזה באמת מה שקרה
אחרי כרבע שעה שהמנוע עובד בהילוך באמת התחלנו להרגיש שיפור במצב והילוכים קדימה ואחורה התחילו להכנס יותר בקלות
בהתחלה נעזרנו בפטיש כדי להכניס להילוך אבל בסוף התהליך הילוכים נכנסו ביד כמו שצריך אומנם עדיין עם קצת קושי מסויים אבל לפחות נכנסים
המנוע קיבל כיוונון אופטימאלי ועבד כמו שעון שוויצרי בלי רעידות בלי גמגומים ובלי להכבות אפילו פעם אחת
בסך הכל נהנתי לעבוד על מנוע ישן כי אני אוהב את המנועים הישנים
אסי סיפר לי שככה הוא קנה את המנוע והבעלים הקודם אמר לו שהוא טיפל במנוע (מה שהתברר כשקר מוחלט)
חבל רק שהמנוע הזה הוזנח כל כך והגיע למצב הזה
אסי אני מקווה שעכשיו תוכל להנות מהמנוע ושתטפל בו כמו שצריך שישרת אותך עוד כמה שנים טובות
